Byggherrarna har varit samarbetspartner i Smart Built Environments strategiska projekt "Byggherrelyftet", som var ett projekt med målet att öka byggherrars digitala mognad. I projektet togs "Digitaliseringsradarn för byggherrar" fram - ett digitalt nulägesanalysverktyg som används för att kartlägga den digitala mognaden i en byggherreorganisation.

Att få en greppbar och gemensam bild av en organisations styrkor och svagheter är ett väldigt bra första steg. Det ger en möjlighet att prioritera vilka steg man behöver ta för att öka sin digitala förmåga. Byggherrerollen är unik och detta verktyg utgår särskilt från rollens specifika krav, förväntningar och position i värdekedjan.

Nu har projektet förlängts och går nu vidare under projektnamnet "Byggherrelyftet 2.0", där första steget är att utveckla frågorna i digitaliseringsradarn, för att sen i nästkommande steg skapa en plattform där vi kopplar på relevanta utbildningar och övrigt stöd kring de arbetsmetoder, standarder och verktyg som finns riktat till rollen som byggherre och beställare. Med på resan har vi ett antal medlemmar, men också övriga representanter från branschen och experter på digitalisering.


Vi söker fler engagerade medlemmar till projektet!

Arbetar du med digitaliseringsfrågor i din organisation och vill vara med och testa verktyget och komma med synpunkter? Projektet startades upp i januari, men det finns fortfarande möjlighet att ansluta sig och vara med och påverka utvecklingen av digitaliseringsradarn, samt även komma in med önskemål på stöd och utbildningar.

Vid intresse och frågor kring projektet kontakta Åse Haglund, ase.haglund@byggherre.se.


Publicerad
Senast uppdaterad